web analytics

«

»

Wywiad z Łukaszem Kubiakiem – współtwórcą gry Kholat

kholatNa przeszło miesiąc przed premierą spotkaliśmy się z Łukaszem Kubiakiem, by porozmawiać na łonie stolicy o ciekawie zapowiadającym się „symulatorze chodzenia” przyprawionego dawką horroru.

Więc bez zbędnego przeciągania, zapraszam do przeczytania, lub oglądania/wysłuchania.

GamesDivision.info: Witam, czy możesz się przedstawić i powiedzieć w skrócie czym jest Kholat?

Łukasz Kubiak: Cześć Nazywam się Łukasz Kubiak jestem współwłaścicielem IMGN.PRO i współtwórcą gry Kholat. Kholat jeżeli nie wiecie to gra eksploracyjna z elementami horroru bazująca na prawdziwej historii, która wydarzyła się w 1959 roku w północnej części gór Ural i znana jest szerzej jako incydent na przełęczy Diatłowa.

Ogólnie chodzi o to, że w 1959 roku w lutym zginęło w tamtej części Uralu zginęło dziewięcioro rosyjskich studentów. Była to wyprawa pod przewodnictwem Diatłowa. Stąd właśnie nazwa tego…

Określenie tego incydentu. Zginęli w niewyjaśnionych do dzisiaj okolicznościach. Istnieje wiele hipotez mówiących o tym co tam się mogło stać, ale żadna do dzisiaj nie znalazła ostatecznego potwierdzenia. Studenci…

…wiadomo jedynie, że studenci uciekli z namiotu rozcięli go, z jakiegoś powodu rozcięli go od środka, uciekli w panice w kierunku pobliskiego lasu. Do tego stopnia byli spanikowani, że byli nawet niekompletnie ubrani. Część z nich wybiegła praktycznie w samej bieliźnie.

GamesDivision.info: taka była impreza…

Łukasz Kubiak: Obrażenia jakie odkryto na ich ciałach tak naprawdę nie wskazują jednoznacznie co tam się mogło stać. Część z nich po prostu zginęła z wychłodzenia, co jest oczywiste w takich warunkach, ale część miała obrażenia świadczące o tym… tak jakby brali udział w wypadku samochodowym

GamesDivision.info: coś jeszcze z promieniowaniem było…

Łukasz Kubiak: tak, na części ciał znaleziono faktycznie ślady promieniowania. Niektóre ciała były mocno okaleczone. Co ogólnie można wytłumaczyć działaniem dzikich zwierząt no bo znaleziono ich w lecie więc tutaj akurat bym się nie dopatrywał jakichś niesamowitych przesłanek, ale fakt faktem jest, że całościowo sprawa jest co najmniej tajemnicza

GamesDivision.info: I po dzień dzisiejszy niewyjaśniona…

Łukasz Kubiak: Po dzień dzisiejszy niewyjaśniona i chcąc pójść w troszkę inną stronę niż większość twórców horrorów w dzisiejszych czasach  postanowiliśmy faktycznie wykorzystać tę historię jako punkt wyjścia do opowiedzenia naszej fabuły. Czyli… żebyś mnie źle nie zrozumiał… nie przedstawiamy historii w skali 1 do 1 jak…

GamesDivision.info: Bierzemy watek wątek główny, ale historia jest wasza?

Łukasz Kubiak: Dokładnie. Od tego, żeby opowiadać o tej historii w taki sposób dosłowny. Są programy dokumentalne, jakieś książkowe opracowania

GamesDivision.info: No właśnie chciałem zapytać, czy były jakieś zapożyczenia z tych filmów co były robione?

Łukasz Kubiak: To by nie miało sensu. To by nie miało sensu tak naprawdę, bo nie jesteśmy… nasza gra to nie jest film dokumentalny prawda? Czy też nie bazowaliśmy też na filmie fabularnym, który tam rok, czy dwa lata temu bodajże powstał

GamesDivision.info: Jakoś coś w tym stylu było…

Łukasz Kubiak: Także, także nie poszliśmy w zupełnie…

GamesDivision.info:… jak Blair Witch Project był bodajże

Łukasz Kubiak: tak, tak tam niby „real fotage” i tak dalej, ale nie, nie, nie bazowaliśmy na tym W ogóle. O filmie dowiedzieliśmy się w trakcie prac nad grą. Nie, poszliśmy całkowicie w swoją stronę. Opowiadamy swoją historię. Te teorie, które my przedstawiamy są całkowicie wymyślone przez nas, ale fakt faktem gracze będą mogli poznać faktyczny przebieg wydarzeń tego incydentu tak, jak miał on miejsce naprawdę

GamesDivision.info: Mieliście może dostęp do tych akt, które zostały utajnione, po wielu latach… bo tam część została oficjalnie odtajniona, a część dalej pozostaje w sferze „nie dostaniesz choć byś miał piętro papierologii – nic z tego nie będzie…

Łukasz Kubiak: Część z tego co jest odtajnione już nawet lata w Internecie i można się z łatwością do tego dokopać

GamesDivision.info: Mi chodziło o te nowe co tam „nowe, nowe” co tam parę lat temu dopiero odtajniono

Łukasz Kubiak: Tych utajnionych no w żaden sposób nie, nie mamy dostępu. Nie mielibyśmy dostępu… Także też tak naprawdę nie było takiej potrzeby. Nie było sensu żebyśmy my wgłębiali się w jakieś niesamowite detale, których my w grze i tak nie przedstawiamy bo gracz nie jest naocznym świadkiem wydarzeń

GamesDivision.info: No właśnie, kim jest gracz, tak naprawdę?

Łukasz Kubiak: I to jest bardo dobre pytanie! Gracz… sam musi sobie odpowiedzieć na to pytanie „kim jest?” i będzie mógł to zrobić na koniec. Być może na koniec gry. Na razie pozostawmy to sferze domysłów. Nie chciałbym tutaj jakichś spojlerów sprzedawać.

GamesDivision.info: Spoko…

Łukasz Kubiak: To na czym nam zależało tak naprawdę, to „sprzedanie” tego projektu przez opowiedzenie historii i przez stworzenie odpowiedniej atmosfery.

GamesDivision.info: Największy nacisk na to co się dzieje, jako świat, historia niż tak naprawdę na typowe elementy gier, że walczysz… z potworami, zbierasz amunicję nie martwisz sie oto, bardziej poznawanie historii?

Łukasz Kubiak: To jest tak naprawdę clou tej gry. Zresztą dla nas takim punktem wyjścia i inspiracją główną był, była gra Dear Esther i w ogóle na początku KHOLAT miał być znacznie bardziej do niej podobny niż jest, ale gdzieś tam w trakcie prac kiedy ten projekt zaczął się naprawdę rozwijać, rozwijać, rozwijać… stwierdziliśmy…

GamesDivision.info: zróbmy coś więcej?

Łukasz Kubiak: cholera wywróćmy tą konwencję, tych symulatorów chodzenia do góry nogami

GamesDivision.info: Właśnie to jest dobre stwierdzenie, właśnie chciałem zapytać jak to miało być?

Łukasz Kubiak: Co by się stało? zadaliśmy sobie takie podstawowe pytanie: co by się stało, gdyby wziąć przeciętny symulator chodzenia w którym wszystko opiera się na tym że naciskasz strzałkę do przodu, albo wychylasz gałkę pada do przodu.. Wziąć symulator chodzenia i wywrócić go góry nogami, gdyby okazało się w tej „bezpiecznej”, „nudnej” w cudzysłowu bo jestem wielkim na przykład fanem Dear Ester, wielkim fanem; nudnej grze nagle sie okazało że …

GamesDivision.info: można coś zrobić?

Łukasz Kubiak: nawet nie to , ale można zginąć i można ginąc, ginąc jak w dark soulsach…

GamesDivision.info: to już jest coś do zrobienia ;)

Łukasz Kubiak: … możesz ginąc raz, za razem, zastanawiając się co zrobiłem źle? Albo kiedy nagle sie okazuje ze po za tym ze możesz zginąć no to musisz uciekać, musisz się chować, nie możesz walczyć bo to w końcu symulator chodzenia, wiec nie przesadzajmy znowu ale…

GamesDivision.info: Czyli to nie jest tak ze mamy w pewnym momencie „magiczna” bron w stylu łom, łopata cokolwiek?

Łukasz Kubiak: Nie, absolutnie żadnej broni…

GamesDivision.info: Czyli jesteśmy normalnym człowiekiem , który znalazł się w takiej a nie innej sytuacji?

Łukasz Kubiak: Tak, to można, to w ten sposób przedstawić, i chodzenie, eksploracja ciągle jest tutaj podstawa, i staraliśmy się stworzyć, jak najpiękniejszy i najbardziej intrygujący i wciągający świat, no bo wiadomo na tym głównie ta gra będzie polegała, że chodzisz, szukasz, jakiś informacji i podziwiasz to cie otacza. Myślę że wyszło fajnie, ale jednocześnie musisz mieć świadomość tego ze jeżeli wejdziesz nie tam gdzie trzeba to spotkacie cie cos złego, cos jest jakąś tam odskocznią od standardowych gier tego typu. Prawda?

 Czytaj DALEJ na zaprzyjaźnionym z GRAstroskopią serwisie GamesDivision.info.

 

gamesdivision_logo